وب سایت آکادمی هوش مصنوعی آیصدر در حال راه اندازی و بروز رسانی می باشد ...
09126082256
0

هوش مصنوعی و توسعه یادگیری و آموزش ریاضی: دکتر یحیی تابش

چکیده سخنرانی:

با پیشرفت روزافزون فناوری‌های هوش مصنوعی و هوش مصنوعی مولد، این تکنولوژی‌ها به عنوان یک ابزار کمکیِ ارزشمند در فرایند آموزش و یادگیری ریاضیات و سایر شاخه‌های علوم طبیعی و علوم انسانی و در تمامی سطوح آموزشی مورد توجه قرار گرفته‌اند. ضروری است که این امر را مورد بررسی قرار دهیم و نقاط قوت و ضعف آن‌را شناسایی کرده و به روش‌هایی برای کاربرد هوش مصنوعی در یادگیری و آموزش توجه کنیم.

در این رابطه، مفاهیمی مانند سیستم‌های توصیه‌گر، تولید محتواهای آموزشی مبتنی بر هوش مصنوعی، تعیین نقاط ضعف دانش‌آموزان و ارائه تمرین‌ها و تمرین‌های شخصی‌سازی شده از موارد قابل ذکر هستند. یکی دیگر از موارد قابل ذکر، کمک به تجسم و ایجاد شهود نسبت به مفاهیم ریاضی و فیزیکی است. هوش مصنوعی مولد می‌تواند به تولید توضیحات و تصاویر و تجسم هندسی در مورد مفاهیم مختلف کمک کند تا دانش‌آموزان، آن‌ها را به خوبی درک کنند و به شهود خلاقانه‌ای نسبت به مفاهیم ریاضی و فیزیکی دست پیدا کنند.

نکته مهم دیگر، ایجاد امکان درهم شکستن مرزهایی است که بین شاخه‌های مختلف علم و فناوری ایجاد شده است. به کمک هوش مصنوعی مفاهیم ریاضی با تفکر محاسباتی و تفکر فیزیکی و حتی مفاهیم هنری و فرهنگی درهم آمیخته می‌شوند و این امر نیز به رشد و توسعه خلاقیت و تفکر در بین دانش‌اموزان هرچه بیشتر کمک خواهد کرد.

در تحقق نکات بالا، تدوین برنامه‌های آموزشی با نگرش جدید و تولید محتوای خلاقانه کاملا ضروری است و احتیاج به راهبرد ویژه‌ای به صورت گام به گام دارد که باید مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *