وب سایت آکادمی هوش مصنوعی آیصدر در حال راه اندازی و بروز رسانی می باشد ...
09126082256
0

مسیر یادگیری پایتون

پایتون چیست ؟

اولین و مهمترین ویژگی این زبان «سادگی و آسانی» آن می‌باشد. این ویژگی آموزش پایتون را به یکی از بهترین گزینه‌ها برای انتخاب کسانی تبدیل کرده است که قصد دارند برای اولین بار به آموزش برنامه نویسی بپردازند. پایتون را خیلی سریع می‌توانید یاد بگیرید و به سرعت کدنویسی را با آن شروع کنید. اما اشتباه نکنید، سادگی پایتون به معنای ضعیف بودن آن نیست، بلکه python یک زبان برنامه نویسی مفسری، چندمنظوره و سطح بالاست که از شی گرایی و برنامه نویسی ساختار یافته به طور کامل پشتیبانی می‌کند.

از این زبان برنامه نویسی به طور گسترده در دنیا استفاده می‌شود و برای آن فرقی نمی‌کند که هدف شما از استفاده آن ایجاد وب اپلیکیشن و برنامه نویسی دسکتاپ است و یا حتی برنامه نویسی هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی، این زبان به بهترین نحو از عهده تمام آن‌ها بر خواهد آمد و به ‌جرات می‌توان ادعا کرد که در دیگر زمینه‌های برنامه‌ نویسی شما را تنها نخواهد گذاشت.

بهترین مسیر یادگیری پایتون

بهترین مسیر یادگیری پایتون و بهترین روش این است که افراد هر یک از شش سطح یادگیری پایتون را به نوبت فرا بگیرند و در آن‌ها حرفه‌ای شوند. باید اطمینان حاصل شود که مباحث به طور کامل درک می‌شوند و پیش از شروع مرحله بعدی، تجربیات عملی در هر سطح به دست آید. این یعنی، باید به صورت عملی کدنویسی را آغاز و پروژه‌هایی را پیاده‌سازی کرد. با تمرین و انجام پروژه‌های عملی می‌توان به یک متخصص پایتون تبدیل شد.

مرحله اول : پایتون مقدماتی

شما به عنوان یک علاقه مند به برنامه نویسی که چیزی از پایتون نمی داند، نمی توانید یکباره گامی بلند بردارید و یادگیری را از وسط راه شروع کنید. همانطور که می دانید جمله سازی نیازمند یادگیری الفبا است، برنامه نویسی حرفه ای نیز نیازمند یادگیری مفاهیم پایتون مقدماتی است و پس از گذراندن این مرحله است که می توانید به سراغ یادگیری تخصصی تر پایتون بروید.

لزوم استفاده از نقشه راه پایتون نیز به همین قضیه بر می گردد. استفاده از یک نقشه راه یادگیری پایتون به شما کمک می کند تا بتوانید مسیر را به درستی طی کنید و گام های خود را یکی پس از دیگری بردارید تا بتوانید به نتیجه دلخواهتان برسید.

مرحله دوم: الگوریتم نویسی

دومین گامی که شما باید برای یادگیری برنامه نویسی پشت سر بگذارید، یادگیری الگوریتم است. شاید بپرسید الگوریتم چیست یا اینکه چه کاری برای ما انجام می دهد؟ الگوریتم روشی است که به شما کمک می کند تا با مسئله ای که با آن روبرو هستید؛ ارتباط برقرار کنید و بتوانید آن را به بخش های کوچک تقسیم کنید و با کنار هم قرار دادن این بخش ها و طی کردن تمامی آن ها به صورت مرحله به مرحله و به ترتیب انجام می شود تا به نتیجه مورد نظر دست پیدا کنند.

استفاده از الگوریتم ها محدود به زبان برنامه نویسی پایتون نیست و همه زبان ها باید از این قابلیت استفاده کنند. اگر بخواهیم آسان تر با قضیه روبه رو شویم، باید بگوییم که شما می توانید یکبار الگوریتم را بیاموزید و بارها و بارها با زبان های برنامه نویسی مختلف آن را بنویسید.

مرحله سوم: یادگیری Pip، Git و Github

سوم گامی که باید در نقشه راه پایتون بردارید یادگیری ابزارهای پکیج منیجر و ابزار های کنترل پروژه است. Pip در زبان برنامه نویسی پایتون اشاره به عبارت package manager دارد. pip به عنوان یک مدیر بسته پایتون شناخته می شود و به شما اجازه می دهد تا بتوانید کتابخانه های پایتون و پکیج های مختلف را نصب کنید که این موارد جزونسخه استاندارد پایتون نیستند.
شاید از خودتان بپرسید لزوم گنجاندن Git و Github در نقشه راه پایتون چیست؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که شما پس از آن که پایتون را بیاموزد و در یک حوزه متخصص شوید نیاز به انجام کار گروهی دارید و برای آن که یک پروژه را بتوان به نحو احسن مدیریت و کنترل کرد، نیاز است ابزار هایی چون Git و Github را بیاموزید.

مرحله چهارم : کار روی پروژه‌های ساده

همان‌طور که مهارت‌های برنامه‌نویسی خود را ارتقا می‌دهید، مشارکت در پروژه‌های و شروع آن‌ها بسیار اهمیت دارد. از پروژه‌ های ساده پایتون شروع کرده و رفته رفته به پیچیدگی پروژه‌ها اضافه کنید. در این رابطه سعی کنید که روی تمرین برنامه‌ نویسی پایتون و پروژه‌های معنادار متمرکز شوید که توانایی‌های شما را به نمایش بگذارد و نحوه استفاده از پایتون را برای مقابله مؤثر با مشکلات دنیای واقعی برجسته کند.
نکته : پروژه‌هایی را انتخاب کنید که واقعاً به آن‌ها علاقه‌مند هستید و چالشی ایجاد می‌کنند. این پروژه‌های جذاب شما را در طول فرآیند توسعه با انگیزه و متعهد نگه می‌دارند. پس از تکمیل یک پروژه، آن را با کامیونیتی یا جوامع آنلاین پایتون به اشتراک بگذارید تا بازخورد ارزشمندی دریافت کنید. این بازخورد به اصلاح برنامه شما کمک کرده و در عین حال حضور شما را در جامعه برنامه‌نویسی پایتون برجسته‌تر می‌کند. چنین تعاملی می‌تواند به طور قابل‌توجهی به نشان دادن تخصص شما به کارفرمایان، مشتریان یا حتی سرمایه‌گذاران بالقوه کمک کند.

 

مرحله پنجم : یادگیری مفاهیم پیشرفته پایتون

ساختن برنامه‌های ساده فقط شروع کار پایتون است و این بخش از سؤال اینکه چگونه پایتون را شروع کنیم به یادگیری مفاهیم پیشرفته پایتون اختصاص دارد. برای برتری واقعی، بررسی موضوعات پیشرفته پایتون ضروری است. در زمینه‌هایی مانند الگوهای طراحی نرم‌افزار، برنامه‌نویسی شی گرا و ساختارهای داده و الگوریتم‌ها باید مفاهیم زیادی بیاموزید. در این رابطه باید تمرین‌ها و پروژه‌هایی شرکت کنید که درک شما از این موضوعات را تقویت می‌کند و به شما امکان می‌دهد آن‌ها را به طور مؤثر در تلاش‌های شخصی یا منبع باز به کار ببرید. علاوه بر این، این دانش در طول مصاحبه‌های فنی بسیار ارزشمند خواهد بود، زیرا مصاحبه کنندگان اغلب در مورد این موضوعات ضروری پرس‌وجو می‌کنند.

مرحله ششم : شرکت در مسابقات برنامه‌ نویسی

برای اینکه واقعاً مهارت‌های پایتون خود را آزمایش کرده و به نمایش بگذارید، شرکت در مسابقات و چالش‌های برنامه‌نویسی پایتون ضروری هستند. این رویدادها فرصتی عالی برای به چالش کشیدن خود، همکاری با دیگران و به دست آوردن تجربه ارزشمند در یک محیط رقابتی ارائه می‌دهد. با شرکت در چنین فعالیت‌هایی در حین کار بر روی پروژه‌های پایتون، می‌توانید از سایر شرکت‌کنندگان یاد بگیرید و بینش جدیدی در مورد رویکردهای حل مسئله به دست آورید.

مرحله هفتم : دریافت گواهینامه‌های پایتون

ادامه سفر یادگیری پایتون شما را می‌توان با دنبال کردن گواهینامه‌های حرفه‌ای مانند Associate Certified in Python Programming (PCAP) یا Professional Certified in Python Programming (PCPP) بسیار حرفه‌ای‌تر خواهد شد. در حالی که دریافت گواهینامه‌ها اجباری نیستند، اما به عنوان مدارک ارزشمندی عمل می‌کنند که تخصص و تعهد شما را به کارفرمایان بالقوه نشان می‌دهد و شما را از سایر نامزدها در بازار کار متمایز می‌کند. به این قسمت از پاسخ اینکه چگونه پایتون را شروع کنیم توجه ویژه‌ای داشته باشید.

اخرین مرحله : به‌روز ماندن در پایتون

تعامل با جوامع آنلاین نیز به‌عنوان منبع اطلاعاتی ارزشمندی عمل خواهد کرد. علاوه بر این، پرورش مهارت‌های پایتون مستلزم شرکت در جلسات آموزشی پیشرفته و فرصت‌های آموزش مداوم، مانند کنفرانس‌هایی مانند PyCon، PyData، EuroPython و دیگران است.

نفیسه بختیاری

دانشجوی کارشناسی علوم کامپیوتر، دانشگاه دامغان

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *